sunnuntai 2. marraskuuta 2014

KUVAUSJÄRJESTELY part.2

KUVAUSJÄRJESTELYN ABC

Kuvauksissa taustat ovat yleensä yksivärisiä, mutta voi olla monta yksiväristä seinää, jotka ovat keskenään erivärisiä.
Pinta-alan käyttö on tärkeää, pitää miettiä todella tarkasti miten saa kaikki pinnat näyttämään täydeltä, elle kyseessä ole lehtikuvaus, jolloin kuviin jätetään tarkoituksella tyhjää tilaa tekstiä varten.
Rytmi sekä toisto meinaa sitä, että kuvassa voi olla vaikka yksi kukkaruukku jonka välissä on kolme kukkalapiota ja sitten taas kukkaruukku ja vaikka kaksi puutarha hanskaa ja taas kukkaruukku.. eli jokin asia toistuu kuvassa montakertaa, huolimatta siitä olisiko niiden välissä jotain muuta, toistuvien asioiden ei tarvitse olla samanvärisä, mutta usein ne ovat.
Rajausta käyttään usein aina joka kuvan oton jälkeen muokkausvaiheessa, mutta sitä tulee myös katsoa kameran takaa. Rajauksia on monia erillaisia, kuvassa voi joko näkyä kaikki asiat selkeästi ja kokonaan tai vaikka vain hieman, mutta koskaan ei tulisi rajata niin, että esineest on rajattu vain pieniosa pois, joko ronskisti tai ei ollenkaan. Rajaus tulee kuitenkin tehdä niin, että esine on tunnestettavissa.
Linjaaminen tarkoittaa sitä, että tulee katsoa onko esineet linjassa keskenään, kulkeeko hyllynreunat samaa linjaa keskenään. Linjojen tulee aina olla samassa keskenään, muuten kuvasta voi tulla sekava ja vaikeasti hahmotettava.


Horisontti tarkoittaa sitä, miten esineet ovat suhteessa katsojan silmiin, mitä näkyy ensimmäisenä kun kuvaa katsoo ja miten tausta mukautuu keskittyneeseen asiaan, vai onko sellaista edes. Horisontti tulee tarkastaa heti kuvaus vaihessa, kuvataanko kuva ylhäältä, sivusta vai edestä, näissä jokaisessa horisontin tulee olla kuitenkin kohtisuora.
Kontrasti lisää kuvaan joko syvempiä värejä eli kuvien yksityiskohtien tummuutta tai sitten se heikentää niitä. Kontrastilla saadaan kuvaan lisää eloa tai jos sitä halutaan vähentää, pienennetään kontrastin määrää. Kuvista voidaan saada jopa kiiltävän näköisen, eli kuvassa keskitytään esineiden pintoihin jos ne ovat kiiltävät ja sitä halutaan tuoda esille, jos kyseessä on karvainen materiaali, saadaan kontrastilla karvaisuutta esille ja sen avulla lisäämään sen vaikutusta myös muualle kuvaan, matta ei kiillä lainkaan, se on ns. luonnollinen väri, jolla saadaan kuvaa neutralisoitua, matan kanssa on helppo yhdistellä melkein mitä vain.
Tämä on tärkeä, nimittäin korkeus. Jos kuvassa on paljon matalia, pieniä esineitä, tai ei niiden tsrvitse edes olla pieniä vaan matalia, miten kuvaan saadaan lisättyä korkeutta ettei se näyttäisi niin tyhjältä? Usein kuviin lisätää korkeutta ripustamalla katosta jotain roikkumaan esim. lamppu. Kuvissa voi käyttää mitä vain tuomaan korkeutta, kunhan sen sopii kuvan teema, väreihin ja muotoihin. Korkeuden tuominen voi olla joskus hyvinkin vaikeaa, itselläni on ainakin ollut vaikeuksia välillä lisätä korkeutta, sillä niissä joutuu välillä käyttämään mitä oudompia menetelmiä. Korkeutta ei ole pakko lisätä laittamalla jotain katosta roikkumaan, voit lisätä takaseinälle vaikka tikapuut tai jonkun näyttävän taulun.
Materiaalina voi käyttää mitä vain, riippuen tietenkin kuvauksien tarkoituksesta, jos kyseessä on esim. lumenen meikkikuvaukset, käytetään materiaalina tientenkin heidän kosmetiikkatuotteitansa.
Valonsuunta on myös hyvin tärkeä, miten haluaa varjojen näkyvän vai näkyykö niitä lainkaan? Valonsuunta voi määrätä myös kuvan keskipisteen, mihin valo osuu ensimmäisenä ja mistä suunnasta se tulee, sillä voidaan saada kuviin myös hyvin eloa. Kuvan tunnelma riippuu hyvin paljon valon suunnasta, kohtisuoraan ylhäältäpäin tuleva valo luo kuvaan tunnelmaa ja ns. romanttisuutta, itselläni tällainen valo alkaa väsyttämään. Kohtisuoraan edestä tuleva valo taas luok kirkkautta ja keskittyneisyyttä ja sivultapäin tai viistosti ylhäältä tai alhaalta tuleva valo luo taas varjoja ja synkkyyttä kuvaan.
Jos kuvaan halutaan järjestelmällisyyttä, katsotaan sitä sotilaallisuudeksi, eli kuvassa esineet ovat linjassa toisiinsa, toisto on sama ja usein myös väri. Vapautuneisuudessa ei välitetä niinkään järjestelmällisuudesta vaan esineet voivat olla ihan sikinsokin ympäriinsä, edessä, takana, sivussa tai keskellä, eli joka puolella.


Tässä ehkä yksi tärkeimmistä, normaalista poikkeava. Kuvien ei todellakaan tarvitse olla todelisia, niissä voi olla ihan minkälainen tarina vain, vain mielikuvitus on rajana! Kuvissa kaikki on järjestelty sitä kuvaa varten juuri sillaisella tavalla, tavalla mitä ei nää normaalisti kenenkään kodissa tai huoneessa. Kaikki on aseteltu niin että esineet näyttävät mahdollisimman paljon hyviä puoliaan ja tuovat kuvaan sitä oikeanlaista täyttöä. Itsestäni kuvausjärjestelyt ovat juuri sen takia kivoja koska voi keksiä ihan mitä vain ja sitten totetuttaa se, siinä tarvitse olla mitään järkeä, kunhan se on toteutettavissa.
Värit ja trilogia joko sointuvat yhteen tai sitten ei lainkaan. Usein kuvissa käytetään kuitenkin esim. samaan sarjaan kuuluvia värejä eli vaikka sinistä, mutta kaikki ovat eri sävyisijä sinsiä. Kuviin luodaan yleensä myös jokin focus piste ja väri. On kolme pää väriä ja sitten yski lisäväri. Pää värit esiintyy kuvassa joka puolella mutta tasaisin matkoin ja lisäväri voi näkyä kuvassa vaikka neljä kertaa, mutta ne eivät saisi olla kinni toisissaan tai vierekkäin vaan tasaisin välimatkoin.
Jos pöytäliinassa on ryppy, sen tulee olla todelatodellatodella ryppyinen tai sitten aivan suora, kaikki pienimmätkin rypyt ja painautumat näkyvät kuvissa, joko viimeistely on todella yliheitetty eli esim. juuri todella ryppyinen tai sitten se on todella huolliteltu eli ei yhtäkään ryppyä missään.
Syvä terävyys, eli kuva on laajasti kuvattu. näkyy paljon sivuille ja kaikki kuvan materiaalit tai sitten se on keskitetty johonkin tiettyyn kohtaan eli se on kapea, 
koskaan ei ole näiden välimuotoa.
Jokaisessa kuvassa on oma tarina, jos kuvassa on pöytä missä on ympärillä tuoleja sikinsokin ja puoliksi juotu kahvi, mikä höyryää vielä sekä hieman syöty keksi pöydällä, on kuvan henkilö juuri poistunut kuvasta ennen kuvan ottamista tai jos pöytä on kauniisti ja huolellisesti katettu ja se näyttää viimeistellyltä ja ruuat on vielä aivan koskemattomia, ei olekuvan henkilöt vielä saapuneet paikalle nauttimaan ruuasta.
Jos kuvassa on luonnon valo, se voi luoda kuvaan joko luonnollisuuta, epäselvyyttä tai tunnelmaa. Usein sanotaan että naisten olisi hyvä meikata luonnonvalossa, jotta näkee kaiken niinkuin muut näkevät, sama päteen kuvissa. Valaistus toimii taas hyvin studio kuvauksissa, jos kuvasta halutaan mahdollisimman täydellinen, tarkka ja yksityiskohtainen, mallikuvauksissa tämä on juuri sen takia parempi kuin luonnonvalo.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti