keskiviikko 12. lokakuuta 2016

TYÖSSÄOPPIMINEN STADIUM visuaalinen johtaminen



Tämä on jo mun kolmas työssäoppiminen Stadiumilla joten kaikki työntekijät ovat jo hyvinkin tuttuja ja muodostunut jo hyviksi työkavereiksi. Kaikki muukin on siis jo tuttua hommaa.

Tällä kertaa mun näyttö on visuaalinen johtaminen, joka muodostuu siis kokonaisuudessaan tämän reilu kahden kuukauden mitalle. Ennen mulla on siis ollut näytöt jotain konkreettisia asioita, kuten näyteikkuna tai esillepanot yms. nyt siis arvoidaan minua itseäini eikä mun tuotosta.

Tähän visuaaliseen johtamiseen kuuluu paljon erillaista puuhaa, otin käytännössä Oonan aseman meidän visuna.

Toimenkuvaani kuuluu siis yhdessä johtoryhmän kanssa eli meidän myymäläpäälikön sekä tiimin vetäjän kanssa johtaa myymälää Stadiumin konseptin mukaisesti, hakemalla mahdollisimman näkyviä ja hyviä tuloksia, kohdentuen erityisesti visuaaliseen myyntiin.

Olen ajatellut että noiden edellisten työssäoppimisten jälkeen ja töitätehdessä olisin jo oppinut kaiken tarvittavan ja etten sitä enempää voisi oikeestaan oppiakkaan, mutta olin väärässä.
 Oon oppinut ihan sika paljon näinä kahtena kuukautena kuin edellisillä kerroilla, tottakai mulla oli pohjalla jo edelliset harjoittelut ja koko kesätöissä, mutta opin ehkä sitäkin enemmän tällä harjoittelulla.

Mut otettiin mukaan joka tiistaina pidettävään storechekiin, eli aamulla ennen liikkeen avaamista käydään myymäläpäällikön, tiiminvetäjän ja visualistin kanssa koko liike läpi ja mietitään yhdessä miten saataisiin myymälää ja tavaroita paremmin esille ja myyvämmäksi.
 Sekä yritetään samaistua kuluttajan asemaan, mikä tuete on eniten fokuksessa ja mikä jää varjoon.
Välillä Oona oli  mukana ja välillä olin Juhan ja Juhon kanssa kolmestaan.

Visualistin kuvaan kuuluu myös työn jako ja palautteen anto, kaikkea ei tarvitse tehdä yksin ja jos joku/jokin on pielessä niin etsitään että ketä rakaisun on tehnyt ja neuvotaan miten sen voisi toteuttaa toisella, myyvämällä tavalla, tietenkään unohtamatta positiivista palautetta!

Mulle annettiin myös omat TET- oppilaat, elikkä niinkuin muissakin liikkeissä varmasti on niin meilläkin, on työelämään harjoitteluun tulevia ylä-aste ikäisiä nuoria.
Aina kun tulee yksi tettiläinen hänelle annetaan joku joka jakaa töitä ja neuvoo ja perehdyttää ja mä sain kaksi omaa tettityttöä, yksi per viikko.

Perehdytin heidät liikeen tapoihin ja sääntöihin sekä keksin ja jaoin työtehtäviä ja viikon päätteeksi sain arvoida heidät. Tää oli hauska kokemus, tuntuu kivalta kun saa vastuuta.
Tein myös tiistain storechekissä oman työlistan tettiläisille.

Tapasin myös ensimmäistä kertaa meidän suomen aluepäällikön ja myynninjohtajan ja pääsin esittäytymään heille ja kertomaan mun opiskeluista ja työtehtävistä mitä tein kun Oona ei ollut paikalla.

Mun yksi iso kampajan oli Takkikampanja jonka valmistelun, toteutuksen ja markkinoinnin sain hoitaakseni kokonaan itse, tottakai Oona oli aina tarvittaessa tavoiteltavissa ja apuna.

Tähän kuului siis jo monta viikkoa ennen kampanjan alkua toolkitin, eli kampanja ohjeen lukeminen läpi ja liikkeeseen lähetettyjen kampanja materiaalien purku, tarkistus ja jos jotain puuttui niin siitä raportoiminen aluevisualistille.
Kampanjassa on kaksi vaihetta, vaihe 1 ja vaihe 2. Osa materiaalista tulee esille ainoastaan ensimmäisessä tai toisessa vaiheessa, osa on koko kampanjan ja osa heitetään pois ensimmäisen vaiheen jälkeen, tämäkin siis tuli selvittää.
Myös osa tuotteista on focuksessa vain toiseesa vaiheessa ja osaston tulee elää kokoajan, mutta samalla huomioiden focustuotteiden esilletuontia.

Kampanjan toteutukseen kuului myös perinteisesti näyteikkuna joka jälleen rakennettiin Oonan kanssa yhdessä aamu kuudesta lähtien. Sekä myös activeutin rakennus, tämän toteutin kokonaan itse.


Musta tuntuu et oon kasvanut ihmisenä ihan sikana tämän lyhyen kahden kuukauden aikana ja ehkä jopa alkanut katsoo tulevaisuutta ja omaa itseäni erilailla.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti