tiistai 10. helmikuuta 2015

MESTARIMYYJÄ JA MYYMÄLÄTILASKANNAUS + mitä minä olen tehnyt

Hyvä myyjä on sosiaalinen sekä tulee toimeen ihan äärilaidasta toisenlaiseen olevien ihmisten kanssa, riippuen siitä, miten he käyttäytyvät. Vastaan tulee myös paljon asiakkaista, jotka ei ole kovinkaan sosiaalisia ja käytöstavatkin voivat usein unohtua, sellaisenkin ihmisten kanssa täytyy käyttäytyä asiallisesti, halusi tai ei. Töykeitä ja jopa ilkeitä ihmisiä minunkin kohdalle on tullut työssäoppimisen aikana, mutta niistä on vain selvittävä, sillä sellaisia ihmisiä tulee väistämättä joskus vasta, halusi tai ei. Tässä tilanteessa kannattaa vain myötäillä asiakasta ja olla mahdollisimman ystävällinen ja ripeä niin pääsee tukalasta tilanteesta nopeasti eroon.

Hyvällä myyjällä tulee olla myös perus hygienia kunnossa. Pukeutua töihin sopivalla tavalla, Tarjoilijalla tulee olla hiukset kiinni ja työmiehellä haalarit ja kypärä päässä. Sama pätee asiakaspalvelussa, Siistit vaatteet, hyvät kengät joilla jaksaa käppäillä koko päivän sekä maltillinen määrä koruja. Usein työnantaja myös haluaa ettei tatuointeja näkyisi asiakkaille ja lävistykset naamasta olisi otettu pois, mutta poikkeuksiakin tietenkin löytyy.

Töissä huomasin että ainakin nuo hyvät työkengät todellakin ovat tarpeen, pari ekaa päivää meni saapikkailla ja nilkkureilla vaivattomasti, mutta sitten alkoi se kahdeksan tunnin seisoskelu jaloissa tultua ja töiden jälkeen käppäilinkin jo intersporttiin ostamaan niken freerunit. Koska korukaupassa olin töissä niin mistään kporujen pitämisestä ei tietenkään ollut mitään ongelmaa, varsinkaan jos oli jotain timanttisten myymää merkkiä yllä, tämä oli musta tosi kiva koska koruja käytän päivittäin ihan käsissä, sormissa, kaulassa kuin korvissakin, oli kiva saada panostaa oikein kunnolla meikkiin, asuun ja koruihin.

Töissä ollessa tuli seurattua usein aiakkaiden liikkeitä kaupassa, oletettavasti tietenkin. Salon timanttisetliike on todella sokkeloinen ja standeja on tiskin ympärillä todella paljon, liikkeen seinätkin ovat täynnä myynnissä olevia tuotteita. Liikkeessämme on käytössä vuoronumero lappu, joten jos asiakas tiesi hyvin mitä etsi, tuli hän usein suorilla vuoronumeron kanssa kassalla hakemaan apua, jos ihmiset olivat muuten vain katselemassa liikkeessä he usein kiertelivät miten sattuu. Erityistä selkeää reittiä ei liikkeessä oikeastaan ole ollenkaan.

Min itse sain töistä todella paljon irti! Tuli kokemusta niin asiakaspalvelusta kuin korujen historiastakin ja korjauksesta. Esillepanoja en niinkään tehnyt, mutta pari pienempää sommittelua sain tehdä, sekä sisustaa likkeen joulukuntoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti